20 abr. 2012

Propuestas para San Jorge


De cara al día del libro algunos colegios aprovechan para compartir con los niños la leyenda de San Jorge, santo que coincide con este día y que en algunas zonas de España se celebra de manera que se regalan libros y rosas. Personalmente no me gusta relacionar a este santo simplemente con Cataluña (Sant Jordi). Me gusta que los niños conozcan la leyenda, teniendo en cuenta que San Jorge es patrón además de diferentes lugares: Alcoi, Aragón, Inglaterra...

A continuación muestro la leyenda adaptada y traducida a ambas lenguas, un cuestionario de comprensión lectora sobre la leyenda y una serie de propuestas para diversas sesiones.


-----> Leyenda en Castellano


Quien era san Jorge?


Cuenta la leyenda que San Jorge era un soldado romano que se convirtió al cristiansmo. Nació en el Próximo Oriente y es el gran protagonista de una gran gesta cavalleresca que se sitúa en Libia.

Sant Jordi es el  patrón de varias ciudades, territorios y naciones, entre los cuales están Aragón, Cáceres, Portugal, Inglaterra, Alcoi, Venecia y Cataluña, entre otros.

La leyenda de San Jorge

Hace mucho, mucho tiempo, había un reino que era devastado por un monstruo feroz y terrible, que podía andar, volar y nadar, y tenía un aliento tanto apestoso que desde muy lejos envenenaba el aire y producía la muerte a todos quienes lo respiraban.

Preocupados por la situación, los habitantes del pueblo pensaron en dar al dragón, cada día, de comer a una persona, para intentar que se calmara. El problema, era encontrar a una persona que quisiera sacrificarse para ser devorada por el dragón. Y así fue como después de una larga discusión, los pueblerinos decidieron sortear cada día quién sería la persona que acabaría en la barriga del dragón. Y así lo hicieron, y durante un tiempo todo fue bien, porque el dragón sólo se comía quién le tocaba.

Pero he aquí que un día, la suerte hizo que le tocara ser devorada a la hija del rey. La joven princesa Cleodolinda era muy simpática, amable y hermosa. Todos los ciudadanos la querían y por este motivo centenares se ofrecieron para sustituirla. Pero el rey, afligido y dolorido, fue justo y dijo que su hija era como cualquier otro. Si le había tocado tenía que ir.

Y así fue cómo la joven doncella salió del castillo para encontrarse con la bestia, mientras todo el pueblo miraba muy entristecido como la princesa se dirigía hacia el sacrificio. Pero mientras Cleodolinda se dirigía hacia la cueva del monstruo, un joven caballero, con una brillante armadura, montado sobre un caballo blanco se acercó a ella. La doncella lo miró y le dijo:

- Huid! huid rápidamente de aquí! noble caballero, si os quedáis por aquí, aparecerá el monstruo y sólo os vea se os comerá.

El joven caballero, la miró y le contestó:

- No sufráis joven doncella. Si estoy aquí es porque he venido expresamente. He venido desde muy lejos para protegeros a vos y para liberar a vuestro pueblo.

De repente salió el dragón. Empezó una intensa lucha, hasta que el caballero le clavó su lanza, que dejó herido al dragón y lo mató. De la sangre que le salió al dragón, surgió rápidamente un rosal, con las rosas más rojas que la princesa hubiera visto nunca. El joven caballero cortó una rosa y se la dio a la princesa.



----> Llegenda en Mallorquí.


Qui era sant Jordi?

Conta sa llegenda que Sant Jordi era un soldat romà que es va convertir al cristiansme. Va néixer al Pròxim Orient i és el gran protagonista d'una gran gesta cavalleresca que se situa a Líbia.

Sant Jordi és es patró de diverses ciutats, territoris i nacions, entre els quals hi ha Aragó, Càceres, Portugal, Anglaterra, Alcoi, Venècia i Catalunya, entre altres.


Sa llegenda de Sant Jordi

Fa molt i molt de temps, hi havia un regne que era devastat per un monstre ferotge i terrible, que podia caminar, volar i nedar, i tenia un alè tant pudent, que des de molt enfora enverinava s'aire i produïa la mort a tots els qui el respiraven.

Preocupats per sa situació, els habitants des poble van pensar en donar al drac, cada dia de menjar a una persona, per intentar que es calmés. Es problema, era trobar sa persona que volgués sacrificar-se per ser devorada pes drac. I així fou com després d'una llarga discussió, els poblerins van decidir sortejar cada dia qui seria sa persona que acabaria a sa panxa des drac. I així ho feren, i durant un temps tot va anar bé, perquè es drac només es menjava qui li tocava.

Però vet aquí que un dia, sa sort feu que li toqués ser devorada a sa filla del rei. Sa jove princesa Cleodolinda era molt simpàtica, amable i garrida. Tots els ciutadans l’estimaven i per aquest motiu centenars s'oferiren per substituir-la. Però el rei, afligit i adolorit, fou just i va dir que sa seva filla era com qualsevol altre. Si li havia tocat hi havia d'anar.

I així fou com sa jove donzella sortí des castell per trobar-se amb sa bèstia, mentre tot es poble mirava molt entristit com sa princesa es dirigia cap al sacrifici. Però mentre na Cleodolinda es dirigia cap a sa cova des monstre, un jove cavaller, amb una brillant armadura, muntat sobre un cavall blanc s’acostà a ella. Sa donzella se'l mirà i li digué:

- Fugiu! fugiu ràpidament d'aquí! noble cavaller, si us quedau per aquí, apareixerà es monstre i només us vegi se vos menjarà.

El jove cavaller, se la mirà i li contestà:

- No patiu jove donzella. Si som aquí és perquè he vengut expressament. He vengut des de molt lluny per protegir-vos a vós i per alliberar es vostre poble.

De sobte va sortir es drac. Va començar una intensa lluita, fins que es cavaller li va clavar sa seva llança, que va deixar ferit al drac i el va matar. De sa sang que li sortí al drac, en sorgí ràpidament un roser, amb ses roses més vermelles que sa princesa hagués vist mai. Es jove cavaller va tallar una rosa i li va donar a sa princesa.




Activitats i temporalització:

  1. Sessió ordinadors:
    1. Sessió introductòria: Cavallers i castells http://www.edu365.cat/entrena/cavallers.html
  2. Sessió aula: Lectura de la llegenda. Revisió de vocabulari. Dibuix d’una part de la llegenda a la mateixa fotocòpia que hem repartit.
  3. Sessió ordinadors:
    1. Juga amb la llegenda: http://www.super3.cat/flash/jocs/stjordi2007/
  4. Sessió aula: Visualització d’un parell de vídeos sobre la llegenda de sant Jordi.
    1. http://www.youtube.com/watch?v=WCybhc0R0oM&feature=player_embedded#!
    2. http://www.youtube.com/watch?v=ekUbOs7UTIY&feature=player_embedded
    3. Comentam que els vídeos els han fet alumnes d’altres escoles. Podríem fer un vídeo semblant nosaltres? Què necessitam? Introduïm activitat 6 –teatre.
  5. Sessió ordinadors:
    1. Llibre Interactiu: descarrega el programa AQUI
  6. Sessió aula:
    1. Teatre de Sant Jordi:
                                                               i.      Un drac terrible.
                                                             ii.      Que feim amb el drac?
    1. Proposta redacció pes dia des llibre
                                                               i.      Revisar quines parts te un teatre a partir dels teatrets fets a classe
                                                             ii.      Redactar per grups la nostra llegenda en forma de teatre. (si al final realitzam el vídeo de la llegenda podem representar aquesta producció, per lo qual necessitarem elaborar titelles de paper).
  1. Sessió ordinadors:
    1. Crear un conte de sant Jordi: http://genmagic.org/santjordi/sanjordi.html

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